2000Motels: a tribute to Frank Zappa

Een concertbespreking van het optreden van 2000Motels in Neushoorn Leeuwarden van 14 februari 2020.

Op Valentijnsdag je tijd doorbrengen met je grote liefde! Precies wat ik gedaan heb. En ik was niet alleen. Er waren met mij nog vele andere verliefde mensen. Verliefd op de muziek van Frank Zappa. In de Neushoorn, een moderne intieme kleine zaal in Leeuwarden, kwamen ongeveer 100 mensen luisteren naar 2000Motels, een Italiaans-Nederlandse tributeband.

2000Motels live in de Neushoorn Leeuwarden

2000Motels

2000Motels bestaat nog maar betrekkelijk kort. De eerste line-up uit 2016 bestond onder andere uit Rob Brons (keyboards en vocalen), Jan van der Veen (elektrische gitaar) en Achille Regazzoni (basgitaar en vocalen). Na enkele personele wijzigingen kwam Karsten van Straten (drums en vocalen) bij de band. In februari 2018 speelden ze hun eerste optreden. Na de eerste show van 2019 verlieten de zangers de groep. Audities voor nieuwe zangers zouden volgden. In april 2019 kwamen Robin Boer (keyboards, MOOG, vocalen en percussie) en Gerrit Eijkelboom (leadvocalen) bij 2000Motels. De line-up werd compleet met de komst van Valentina Madam Bruno (vocalen en percussie) in augustus 2019.1 De bandnaam is gebaseerd op de film en bijbehorende soundtrack van Frank Zappa, 200 Motels, uit 1971. Ze hebben er vermoed ik een extra 0 aan toegevoegd om maar niet aangeklaagd te worden door de Zappa Family Trust.

Neushoorn

Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar poppodium Neushoorn in Leeuwarden. Maar ik kon tot op heden nog niet iets vinden waarvoor ik heen wilde. Dat veranderde in 1 klap toen een collega op het werk mij liet zien dat 2000Motels in de Neushoorn zouden optreden. Ik had nog niet van deze tributeband gehoord, maar voor een tientje entree durfde ik het wel erop te wagen. Zodoende kwam ik vrijdagavond 14 februari naar Leeuwarden. De band zou optreden in de Arena zaal. Ondanks die veelbelovende naam is het de kleinste zaal van Neushoorn met een capaciteit van ongeveer 250 personen. Dat is een beetje afhankelijk van de indeling, want de zaal is flexibel in te richten. Valentijnsavond had de zaal in ieder geval een mooi groot podium, een bar links van de ingang van de zaal en de mengpanelen achterin. Ik denk dat er zo'n 150-200 mensen in hadden gekund. Die waren er helaas niet allemaal. Ik houd het zelf op een ruime honderd Zappafielen. De zaal, de belichting en het geluid bevielen opperbest. Tussen de 2 sets door was er een korte pauze. Even gezellig een drankje doen in de ruime hal buiten de zaal is een prima tijdverdrijf. Mijn bezoek aan Neushoorn Leeuwarden is goed bevallen. Ik kijk uit naar het volgende concert daar.

Voorafgaand aan het optreden zat ik aan een tafel stiekem gesprekken van concertgangers af te luisteren. Het publiek was niet geheel verrassend vooral ouder publiek. Mensen die Zappa zelf live gezien zouden kunnen hebben. O wat zou ik daar jaloers op zijn. Dat geluk heb ik zelf niet gehad. Ik was te jong om hem ooit zelf te zien. Ik genoot van de gesprekken die ik afluisterde. "Ik ben hier met Jan, mijn collega. Die is echt mega fan. Heeft alles van Zappa. Door hem ben ik besmet geraakt." Met een lekkere Friese klank erdoorheen uiteraard. Of een ander die tegen een oude bekende zegt die hij toevallig tegen het lijf loopt die avond: "Ik had vroeger alles op plaat van Zappa. Nu heb ik al tijden niets meer geluisterd. Maar toen ik zag dat deze band muziek van Zappa zou spelen, wilde ik graag heen." Heerlijk vind ik dat, die verstokte oude fans die de kans niet wilden laten liggen om nog een keer live naar de fantastische muziek van Zappa te luisteren. Was er dan helemaal geen jeugd? Gelukkig wel. Het deed mij deugd, dat beetje jeugd. Maar veel waren het er niet.

Concertbespreking

Het optreden van 2000Motels begint stipt om 21 uur. De band wordt lauw ontvangen. Dat is die noorderlijke nuchterheid waar 2000Motels ook aan moest geloven. Maar na 1 nummer hadden ze het publiek al voor zich gewonnen. Ze speelden Wind up workin' in a gas station, een persoonlijke favoriet van mij van het fantastische Zoot Allures. De zevenkoppige band deed het fantastisch. Zappa's werk is technisch erg uitdagend. Gemakkelijke nummers zijn er niet. Dus ga er maar aan staan. Je zult keihard moeten repeteren en flink wat podiummeters moeten maken, wil je ook maar enigzins een fatsoenlijke tribute neerzetten. In mijn optiek zijn ze daar uitstekend in geslaagd. Niet dat ik het kan vergelijken met bijvoorbeeld Dweezil Zappa en diens muzikanten. Dat is gewoon next level. En het gitaarspel van zoon Dweezil is in mijn ogen soms gewoon beter dan dat van z'n vader, dus kun je nagaan. Maar 2000Motels doet het gewoon heel goed. Vooral Robin Boer viel in positieve zin op. Hij kon goed zingen, had een mooie hoge falsetto wanneer het moest, kon de vele gekke geluiden, zinnetjes en andere nonsens prima doen en speelde ondertussen ook prima keyboards en moog. Verder viel het basgitaarspel van Achille mij op. Een hele solide basis. En eerlijk is eerlijk, Jan liet ook enkele geweldige gitaarsolo's horen. 2000Motels is echt de moeite.

De eerste set bevatte een mooie dwarsdoorsnede van het oeuvre van Zappa. Ik noem een Can't afford no shoes, Village of the sun, Bamboozled by love en een Carolina Hardcore Ecstasy. Veel werk uit de jaren zeventig en begin jaren tachtig. Lekkere nummers. Bekend ook. Een hoogtepunt was wat mij betreft City of tiny lites. Robin kon in dit nummer al zijn talenten kwijt.

Na een pauze van een dikke twintig minuten ging de band verder met The Torture Never Stops. Alweer een track van Zoot Allures (ze speelden ook Ms. Pinky in de 1ste set). Ik was na de pauze meer links vooraan het podium gaan staan. Ik wilde lekker dicht bij die uitbundige lieden staan die al tijdens de eerste set aan het dansen waren. En dan vooral zonder zich ook maar van iets of iemand wat aan te trekken. Terug in het hippie tijdperk. Maar ik houd ervan. Het past ook bij Zappa. En wat ik al vermoedde gebeurde. Er gingen steeds meer mensen 'los'. Misschien door de alcohol, maar toch ook vooral omdat 2000Motels bracht wat we alleen maar durfden te hopen: een heerlijk avondje Zappa. Ik had de hele avond een smile op mijn gezicht van oor tot oor. Dansen deed ik overigens niet. Mijn hoofd maakte wel schuddende bewegingen, mijn bovenlijf schokte wat onwennig op de maat van de muziek, en ook mijn benen stuiptrekten zich wat in de rondte. Een dancin' fool zou ik mijzelf nog net niet willen noemen. Hoogtepunten in de tweede set vond ik de tracks Flakes en Broken Hearts Are For Assholes van Sheik Yerbouti en de tracks Catholic Girls en Crew Slut van Joe's Garage. Die tracks kan 2000Motels gewoon goed aan. Daar excelleren ze in. Peaches en regalia en Let's make the water turn black waren iets minder geslaagd. Maar bovenal was het genieten. Het publiek was heel enthousiast. Dus een toegift kon natuurlijk niet uitblijven. Tell Me You Love Me. Nou dat deden we massaal deze Valentijnsdag.

Voetnoten

1 2000Motels.com, 'Band | 2000Motels | Netherlands' (geraadpleegd 16-02-2020; URL: https://www.2000motels.com/).